Strict Standards: Declaration of fa_IRDate::calendar() should be compatible with JDate::calendar($format, $local = false, $translate = true) in /home/morourir/public_html/language/fa-IR/fa-IR.localise.php on line 0

Strict Standards: mktime(): You should be using the time() function instead in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 32

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 28

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 120

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 123

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 46

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 106
مرور :: ادبیات - حقیقت، لازمه سینماست
شنبه, ۳۱ فروردین ۱۳۹۸

اخبار فرهنگی ایسنا

ایسنا

فرهنگی و هنری > ادبیات و کتاب
 شهاب حسینی: حقیقت، لازمه سینماست

شهاب حسینی، بازیگر مطرح سینمای ایران که با دعوت عموم مردم ایران به تماشای آثار مستند در جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، به‌عنوان سفیر سینمای مستند معرفی شد؛ اعتقاد دارد که حقیقت، لازمه سینماست. وی در این خصوص اظهار کرد: «از وجود جشنواره سینماحقیقت خوشحالم. من همیشه از درک تفاوت بین واقعیت و حقیقت عاجز بودم. فقط یک چیز را می‌دانم. واقعیت را می‌بینیم اما حقیقت را باید بخواهیم که ببینیم. یکی از دریچه‌هایی که از آن می‌شود بخواهیم و ببینیم، جشنواره سینماحقیقت است.  حسینی افزود: «در حقیقت من یکی از وجوه اصلی سینما را بخش مستند آن می‌دانم، چون از نظر تاثیرگذاری نه‌تنها از سینمای داستانی کم ندارد، بلکه به‌مراتب در خیلی از جاها موفق‌تر از فیلم‌های داستانی ظاهر می‌شود. علاقه من به فیلم مستند باعث شد وقتی فهمیدم هفتمین دوره جشنواره سینماحقیقت نزدیک است، احساس کنم که باید تلاشی کنیم تا آگاهی‌رسانی لازم انجام شود و بخش وسیع‌تری از جامعه از این جشنواره استقبال کنند.» این بازیگر سینما درخصوص علاقه‌اش به سینمای مستند تصریح کرد: «جواب خیلی از سوالات ذهنی من ممکن است در این فیلم‌های مستند وجود داشته باشد؛ چون ما در فیلم مستند با حقیقت طرف هستیم. دوربینی رفته و حقیقتی از زندگی‌ها، محیط و شرایط مختلف را به تصویر کشیده. دیگر آن تصاویر ساختگی نیستند و این ارزش صدچندانی به این هنر می‌دهد.» وی تاکید کرد: «وقتی نام مستند می‌آید، اولین چیزی که در ذهن عموم تداعی می‌شود حیات وحش و اکوسیستم است. من هم وقتی نوجوان بودم، مستند را با فیلم‌هایی از حیوانات و طبیعت شناختم و بعدها با گونه‌های دیگر آن آشنا شدم و علاقه‌ام به این نوع سینما بیشتر شد؛ اما هنوز هم به مستندهای زیست‌محیطی و تاریخی علاقه زیادی دارم.» وی پیرامون سرمنشا سینمای مستند و داستانی هم گفت: «به قول حسین محجوب، سینما، دروغی است که به صداقت احتیاج دارد! من این جمله را قبول دارم. حقیقت لازمه سینماست. میزان واقع‌انگاری قصه‌ای که در فیلم سینمایی پیش می‌رود نشان می‌دهد که سینما ریشه در مستند دارد. هر داستانی بر اساس یک زندگی یا شرایط حقیقی شکل گرفته است. من به تخیل صرف اعتقاد ندارم. به نظرم تخیل هم ریشه در حقیقت دارد. برای همین معتقدم سینمای مستند و سینمای داستانی سرمنشا مشترکی دارد. برای همین هم یک ربط ازلی به یکدیگر دارند. خوشبختانه الان نسبت به گذشته گرایش‌ها به این شاخه از سینما بیشتر شده، ولی متاسفانه رسانه ملی به‌طور جدی به مقوله مستند زیاد نمی‌پردازد. در حالی که در خارج از کشور شبکه‌هایی وجود دارد که فقط به مستند می‌پردازند و این باعث شده مردم به سینمای مستند بیشتر از قبل علاقه‌مند شوند. تلویزیون ما هم می‌تواند این روند را پیش بگیرد و جایگاه سینمای مستند را آنطور که در شأن آن هست بالا ببرد.» شهاب حسینی در پایان، پیرامون اثرگذاری جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت نیز گفت: «این جشنواره باعث می‌شود دیدگاه عموم به سینمای مستند تغییر کند و بیشتر از این سینما استقبال شود. چند وقت پیش دو فیلم مستند را درباره طبیعت ایران همزمان با هم دیدم؛ یکی از آنها را ایرانی‌ها و دیگری را یک گروه مستندساز حرفه‌ای از خارج ایران ساخته بودند. طبیعت ایران در فیلم دوم بسیار متفاوت با مستند خودمان دیده می‌شد. تصویر، رنگ، زیبایی‌شناسی و همه‌چیز آن از لحاظ ساختار متفاوت بود. شات‌هایی از طبیعت ایران نشان می‌داد که بیننده باورش نمی‌شد که چنین مناظری در ایران وجود دارد. ولی مستند داخلی که از طبیعت ایران تهیه شده بود، صرفا تصویرهای گزارشی بود و خیلی از معیارهای زیبایی‌شناسی یک فیلم مثل نور خوب، قاب‌بندی‌های درست و... در آن رعایت نشده بود. کاملا مشخص بود که یک فیلم سفارشی برای تلویزیون بوده نه یک اثر هنری در قالب مستند. روایت فقط مختص سینمای داستانی نیست. فیلم‌های مستند هم یک خط روایی دارند و باید این مساله در فیلم لحاظ شود.»
 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

بازدیدکنندگان

در حال حاضر 57 میهمان و بدون عضو در حال بازدید از سایت هستند

آگهی متنی

   مسئولیت نوشته ها به عهده ی خود نویسنده است و سایت مرور هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد

مهرآوران

 هاست  ، دامنه ، طراحی سایت 

HTTP://MEHRAVARAN.COM

  


 بیست داستان کوتاه از ۱۶ تن از داستان نویسان معاصر

یتhttp://www.epubfa.ir/?p=79

 

 زنان داستان نویس ایران در سایت امازون

با ترجمه امیر مرعشی

https://www.amazon.com/Alive-Kicking-collection-Contemporary-Iranian/dp/1544022727/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1488605449&sr=8-1&keywords=mitra+dava

 

 

مرفی /  بکت / سهیل سمی / ققنوس

 

 

بالزن ها / محمد رضا کاتب / نشر ققنوس .هیلا

 

 

 

با عزیز جان در عزیزیه /  فرخنده اقایی / نشر ققنوس

 

رمان «چرا زن‌ها گریه می‌کنند» نوشته رُنه ژان‌کلو با ترجمه عظیم جابری
نشر افراز . 
 

 

مجموعه چهار جلدی شناختنامه ادبیات ایران

جواد اسحاقیان /  نشر نگاه

 

چرا اخرین درنا باز می گردد

شمس آقاجانی

 

اکواریوم شماره چهار / میترا داور / نشر اموت