Strict Standards: Declaration of fa_IRDate::calendar() should be compatible with JDate::calendar($format, $local = false, $translate = true) in /home/morourir/public_html/language/fa-IR/fa-IR.localise.php on line 0

Strict Standards: mktime(): You should be using the time() function instead in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 32

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 28

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 120

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 123

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 46

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 106
مرور :: ادبیات - یادداشتی بر فیلم "فارغ التحصیل"
پنجشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۸

اخبار فرهنگی ایسنا

ایسنا

فرهنگی و هنری > ادبیات و کتاب

 

 

برزخ

راضیه مهدی زاده

 یادداشتی بر فیلم "فارغ التحصیل"

برزخ میان کودکی و معصومیت و قلمرو نهادینه شده از ارزش های سنتی و خانواده و رسوم رایج و از طرف دیگر بلوغ و جنسیت به معنای رشد عقلانی و جسمانی و نشانه ای از مردانگی.این مسئله در صحنه های آب،استخر و آکواریوم و سکوت در لحظه های زیر آب نمود می یابد.

"بن" به عنوان شخصیت اصلی فیلم در چندین صحنه زیر آب و میان حباب ها و سکوتی مبهم دیده می شود.این سکوت مبهم و عرصه ی ناشناختگی و عمق استخر به نوعی عرصه ی کشف نشده ی جسمانی و روانی و ورود به دورانی جدیدی را ندا می دهد،چنانچه از ابتدای فیلم به مسئله ی آینده و مسیر پیش روی "بن" و نگرانی او اشاره می شود.

عمق آب و رفتن او به این عمق مبهم به نوعی رفتن به زیرلایه های شخصیتی ست که هنوز کشف نشده و هویتی که در مرحله ی بازیابی واقع شده است. از دیگر نشانه های برزخ میان دو مرحله ی کودکی و جوانی و گذار از این مراحل،صحنه های تاریک و روشنی ست که در طول فیلم روی آن ها تاکید می شود.صحنه های تاریکی که "بن" به عنوان جوانی موفق و فارغ التحصیل نسبت به آینده ی خود در ذهن دارد. آینده ای که تاریک است و مبهم. این تاریک با جرقه هایی روشن می شود و سپس دوباره تاریکی تکرار می شود.این تاریکی و روشنی ظاهری که در طول فیلم چندین باز تکرار می شود،خود نشانه ای ست از تردید و ابهام در این مرحله زا زندگی "بن".

می توان گفت چیزی که این فیلم را در زمره ی فلیم های مطرح و بااهمیت دهه ی 1960 قرار می دهد،موج جوان گرایی و جنبش های مرتبط با جوانان در این دهه در امریکا بوده است و این فیلم از کلاسیک های این سبک محسوب می شود که به مسائل جوانان،برزخ گونگی آن ها،بلوغ فکری و جسمانی،شورش و غلبه بر سنت ها،مطرح کردن احساسات و تفکرات آن ها می پردازد اما نمی توان این نکات را دور از نظر نگاه داشت. فیلم از نظر درام،کشمکش،شخصیت پردازی،ساختار و دیالوگ در حد سطحی و ضعیفی عمل می کند.

هیچ کشمکشی تا پایان فیلم میان شخصیت ها و محیط برای پیشبرد فیلم دیده نمی شود.صرفا کشمکش درونی "بن" به صورتی ناقص پرداخت شده است.او میان قلمروهای مختلف در جدال با خود است. میان کودکی و بلوغ،میان ارزش های سنتی و غلبه بر آن ها،میان حال و آینده،میان هوس و پاکدامنی...

فیلم در ساختار یک خطی پیش می رود و داستان فرعی برای جذابیت و کشش فیلم مطابق با داستان اصلی  مطرح نمی شود.صرفا فریبی ساده انگارانه و عشقی سطحی و پر تب و تاب محور فیلم می باشد. شخصیت بن نیز با آنکه خواستار نشان دادن دوره ای مبهم از زندگی یک جوان می باشد،اما پرداخت درست و عمیقی نشده است و صرفا به نشان دادن چند نماد در صحنه های فیلم بسنده شده و به زیرلایه های روانی و جامعه شناختی اشاره ای نشده است،به هیمن دلیل مخاطب نمی تواند با "بن" و عشق عجولانه ای او همذات پنداری کند.

گرچه پس زمینه های اجتماعی و آموزشی و مادی زندگی بن نشان داده می شود اما علت یابی و دلیل درستی برای ضعف ها و خلاءهای او ارائه نمی شود و این پس زمینه ها به صورت تزئینی باقی می ماند.همچنین شخصیت های فرعی (خانم رابینسون و ایلاین )که مهمترین ویژگی شان کمک به شخصیت اصلی و برجسته کردن ویژگی های او می باشد،صرفا رد حد یک ماکت اغواگر و معشوقه ای احساساتی باقی می مانند.پدر و مادر "بن" نیز به مثابه ی شخصیت های قالبی در فیلم حضور دارند که دارایی هیچ پیچیدگی نبوده و تک بعدی می باشند.

دیالوگ ها نیز درحد روزمره باقی می مانند و از پس هیچ دیالوگی به پس زمینه های شخصیتی و ویژگی های خاص شخصیت ها نمی توان رسید.درصورتیکه دیالوگ ها زمانی می توانند نقش خود را به درستی ایفا کنند که در عین عادی و طبیعی بودن،احساس و اطلاعاتی را غیرمستقیم بیان کنند و به شخصیت ها نیز پیچیدگی های خاص خود را بدهند و آن ها را از پیش افتادگی بیرون بیاورند.

در قسمت گره گشایی نیز تا حدی به رفتارهای خانم رابینسون اشاره می شود،ازدواج از روی اجبار او،هنر خواندنش در دانشگاه و از هنر متنفر بودنش و سایر رفتارهای ضد و نقیض اش... اما هرگز دلیل درستی برای رفتار اغواگرانه ی او ارائه نمی شود،حتی به طور غیرمستقیم نیز اطلاعاتی در باب رفتار او ارائه نمی شود و احساسی به مخاطب منتقل نمی شود.او ناراضی ست اما این نمی تواند علت همه ی رفتارهای او باشد.

فارغ التحصیل نامزد دریافت7 اسکار بهترین فیلم،یهترین بازیگر مرد،بهترین بازیگر زن،بهترین بازیگر نقش مکمل زن،بهترین فیلمنامه ی اقتباسی و بهترین فیلمبرداری شد و جایزه ی اسکار بهترین کارگردانی را نیز به دست آورد!!دیالوگ"خانم رابینسون شما دارید من رو فریب می دید،اینطور نیست "از طرف انجمن امریکا به عنوان شصت و سومین دیالوگ برترین از بین 100 دیالوگ برگزیده شد.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

بازدیدکنندگان

در حال حاضر 24 میهمان و بدون عضو در حال بازدید از سایت هستند

آگهی متنی

   مسئولیت نوشته ها به عهده ی خود نویسنده است و سایت مرور هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد

مهرآوران

 هاست  ، دامنه ، طراحی سایت 

HTTP://MEHRAVARAN.COM

  


 بیست داستان کوتاه از ۱۶ تن از داستان نویسان معاصر

یتhttp://www.epubfa.ir/?p=79

 

 زنان داستان نویس ایران در سایت امازون

با ترجمه امیر مرعشی

https://www.amazon.com/Alive-Kicking-collection-Contemporary-Iranian/dp/1544022727/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1488605449&sr=8-1&keywords=mitra+dava

 

 

مرفی /  بکت / سهیل سمی / ققنوس

 

 

بالزن ها / محمد رضا کاتب / نشر ققنوس .هیلا

 

 

 

با عزیز جان در عزیزیه /  فرخنده اقایی / نشر ققنوس

 

رمان «چرا زن‌ها گریه می‌کنند» نوشته رُنه ژان‌کلو با ترجمه عظیم جابری
نشر افراز . 
 

 

مجموعه چهار جلدی شناختنامه ادبیات ایران

جواد اسحاقیان /  نشر نگاه

 

چرا اخرین درنا باز می گردد

شمس آقاجانی

 

اکواریوم شماره چهار / میترا داور / نشر اموت