Strict Standards: Declaration of fa_IRDate::calendar() should be compatible with JDate::calendar($format, $local = false, $translate = true) in /home/morourir/public_html/language/fa-IR/fa-IR.localise.php on line 0

Strict Standards: mktime(): You should be using the time() function instead in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 32

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 28

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 120

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 123

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 46

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 106
مرور :: ادبیات - - دژ پنهان
شنبه, ۳۱ فروردین ۱۳۹۸

اخبار فرهنگی ایسنا

ایسنا

فرهنگی و هنری > ادبیات و کتاب

 

        دژ پنهان / نقد فیلم

راضیه مهدی زاده

         جهان تیره و تاریک است و این جریان زندگی رویایی بیش نیست.

 

تاهو" و "ماهوتسی" در بیابانی بی آب و علف با لباس هایی پاره درحالیکه از جنگ فرار کرده اند،با یکدیگر مشاجره می کنند. آن ها نماینده ی طبقه ی پرولتاریایی هستند که صرفا با وجود یک رئیس می توانند کنار یکدیگر بمانند و وجود همدیگر را غنیمت شمارند.اتفاقی که در جریان فیلم بارها و بارها تکرار می شود.کوبایارو به عنوان رئیسی که از راز کشف طلا آن دو با خبر می شود و دختر لالی که در مسیر آن ها را همراهی می کرد و در نهایت به عنوان شاهزاده ی آن ها معرفی می شود.

از طرف دیگر به "شی شدگی" این طبقه در جامعه اشاره می شود.طبقه ای که به استثمار شدن عادت کردن و وجود یک رئیس را به عنوان امری ناخوداگاه می پذیرند.این "شی شدگی" در چند صحنه نشان داده می شود.آن ها توسط طبقه ی حاکم به بیگاری گرفته می شوند تا طلاها را بجویند و از آن پس موش کور شوند.طلاها را یافتن و آن را ندیدن و فراموش کردن و به راحتی در اختیار دیگری(طبقه ی حاکم) قرار دادن.

آن ها با حرص و طمع به هم وابسته اند و در دایره های تسلسل وار زندگی شان در موقعیت های مکانی و زمانی گوناگون به هم پیوند می خورند.زمانی که هیچ نیست و گرسنه اند در عدم تصمیم می گیرند با یکدیگر تا ابد دوست باقی بمانند و همه چیز را به طور مساوی با انصاف بین خودشان تقسیم کنند اما با پیدا شدن کوچکترین شی باارزشی همه چیز تغییر می کند و هریک برای به دست آوردن سهم بیشتر با یکدیگر رقابت می کنند،حال آن شی باارزش طلا باشد یا اسب یا...

در طول این مسیر زندگی ان ها از فقر و ناداری با بسته های طلا دگرگون می شود اما باز هم آن ها فقط بارکش طلا می شوند و بدون به دست آوردن حتی یک تکه طلا به حال اولیه ی خود بازمیگردند. به کم قناعت نکرده،پس به زیاد هم نمی رسند. باز هم در صحنه ی آخر آن دو در وضعیت اولیه شان هستند. رد همان بیابان با فقر و ناداری... نکته ی قابل تامل در این مراحل در میان فقر و ثروت،تغییر نکردن منش رفتاری آن هاست زیرا آن ها گرفتار دژ پنهان(طمع) خود هستند و توانایی عبور از آن را ندارند.

فیلم با دو داستا به موازات همدیگر پیش می رود. یک داستان،قصه ی زندگی این دو روستایی از طبقه ی پرولتاریای جامعه می باشد که گرفتار هوس خود هستند و داستا دیگر،ماجرای یک شاهزاده و ژنرال و وفاداری اش برای حفظ جان شاهزاده و خاندانش می باشد.شاهزاده،دختر جوانی ست که با منشی پسرانه و مستحکم پرورش یافته اما برای حفظ جان و پادشاهی اش در نقش یک دختر لال و گنگ در مسیر شهرهای مختلف با ژنرال و دو روستایی همراه می شود.ژنرال از طمع دو روستایی برای اهداف خود سود می جوید گرچه در نهایت آن ها را مورد لطف خود قرار می دهد. شاهزاده پس از دستگیر شدن توسط دشمنانش با خوشحالی از مرگ یاد می کند و مرگ را گرامی می دارد چون معتقد است حسرتی در زندگی برایش باقی نمانده و از قصر بیرون آمدنش باعث شده با زندگی مردم و شادی ها و غم هایشان از نزدیک آشنا شود. زمانی که شاهزاده، دختر فقیری را می بیند که مورد اذیت و آزار مردان قرار گرفته بود،غمگین می شود و درصدد کمک او برمی آید و زمانی که در جشن آتش مراسم شادمانی مردم را می بیند همراه با سایر مردم به جشن و پایکوبی می پردازد.

او در زندان شعری را که در مراسم آتش از مردم روستا آموخته بود را زمزمه می کند."جهان تیره و تاریک است و این جریان زندگی رویایی بیش نیست."

فقر و شرایط سخت برای شاهزاده، وارستگی به بار می آورد و در مقابل برای طبقه ی رعیتی که همیشه از نیروی بدنی شان سواستفاده شده و آن ها را به عنوان مردمانی احمق پنداشته اند،حرص و طمع بیشتر را.

این فیلم تلفیقی از دو سنت سینمایی ژاپن می باشد. "جیدای جکی" که در راستای فیلم های تاریخی و با شکوه قدم برمی دارد و "جندای جکی" که مربوط به درام طبقه ی متوسط و رو به پایین ژاپنی و زندگی های این طبقه(شیمن جکی)می باشد.

همچنین این فیلم نیز مانند سایر آثار آکیرا کوروساوا دارای مولفه های اخلاقی همچون فداکاری و وفدا کردن خویش،رابطه ی استاد شاگردی،کدهای سامورایی در باب بوشیدو(طریق سلحشوران) می باشد.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

بازدیدکنندگان

در حال حاضر 45 میهمان و بدون عضو در حال بازدید از سایت هستند

آگهی متنی

   مسئولیت نوشته ها به عهده ی خود نویسنده است و سایت مرور هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد

مهرآوران

 هاست  ، دامنه ، طراحی سایت 

HTTP://MEHRAVARAN.COM

  


 بیست داستان کوتاه از ۱۶ تن از داستان نویسان معاصر

یتhttp://www.epubfa.ir/?p=79

 

 زنان داستان نویس ایران در سایت امازون

با ترجمه امیر مرعشی

https://www.amazon.com/Alive-Kicking-collection-Contemporary-Iranian/dp/1544022727/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1488605449&sr=8-1&keywords=mitra+dava

 

 

مرفی /  بکت / سهیل سمی / ققنوس

 

 

بالزن ها / محمد رضا کاتب / نشر ققنوس .هیلا

 

 

 

با عزیز جان در عزیزیه /  فرخنده اقایی / نشر ققنوس

 

رمان «چرا زن‌ها گریه می‌کنند» نوشته رُنه ژان‌کلو با ترجمه عظیم جابری
نشر افراز . 
 

 

مجموعه چهار جلدی شناختنامه ادبیات ایران

جواد اسحاقیان /  نشر نگاه

 

چرا اخرین درنا باز می گردد

شمس آقاجانی

 

اکواریوم شماره چهار / میترا داور / نشر اموت