Strict Standards: Declaration of fa_IRDate::calendar() should be compatible with JDate::calendar($format, $local = false, $translate = true) in /home/morourir/public_html/language/fa-IR/fa-IR.localise.php on line 0

Strict Standards: mktime(): You should be using the time() function instead in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 32

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 28

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 120

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 123

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 46

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 106
مرور :: ادبیات - مرثيه اي براي يك رويا . علي صالحي بافقي
پنجشنبه, ۰۲ خرداد ۱۳۹۸

اخبار فرهنگی ایسنا

ایسنا

فرهنگی و هنری > ادبیات و کتاب

 

مرثيه اي براي يك رويا

علي صالحي بافقي

 

 

 

شهر موشها (2) آنقدر که پتانسیل اش را داشته، فیلم خوبی از آب در نیامده است. مشکل این فیلم از قبل از آغاز آن شروع شده است. و از جایی ضربه خورده که به دلیل پشتوانه های غنی آن یعنی مدرسه ی موشها و شهر موشها (1)  اتفاقا می بایست نقطه ی قوت فیلم می شد. و اتفاقا این ضربه، از جنس ضربه های دیگری است که فیلم های دیگر این روزهای سینمای ایران هم از آن متاثرند: "داستان". و حسرت این موضوع وقتی بیشتر می شود که داستان فیلم، نام یکی از مدعیان فیلمنامه نویسی را به دوش می کشد.

می شود  فرض را بر این گذاشت که دیدگاه تجاری و رو به جلوی ساخت شهرموشهای (3) و (4) و ...، تهیه کننده و کارگردان و فیلمنامه نویس را به این سمت و سو کشانده که ضمن خلق یک قصه ی حماسی تکراری توسط نسل جدید موشها، شبیه آنچه در شهرموشها (1) توسط پدران و مادرانشان رخ داده بود، با معرفی این نسل جدید موشها به خصوص به نسل های جدید آدم هایی که ارتباط حسی خاصی با کپل و دم باریک و بقیه قدیمی ترها ندارند، زمینه های ساخت قسمت های بعدی این فیلم را با قهرمان های جدید بچه های جدید ایجاد کنند.

و برای نسل ما، قهرمان های دوست داشتنی مان را اگر در قسمت های بعدی در قبرستان موشها هم دیدیم یا عکس هایشان را از دیوار خانه های موشها با یک روبان مشکی، آویخته دیدیم، اتفاق خاصی نمی افتد جز یاس و آهی از سر گذشت زمانی که دروغ هم نیست. ولی قصه ها، فیلم ها می آیند که به روح ما در کنار بچه هایمان جلا بدهند. بخصوص اگر خاطرات خوشی با آنها برایمان تکرار شود. کاری که ایرج طهماسب در کلاه قرمزی هوشمندانه انجام می دهد و نه تنها قهرمان هایش را پیر و فرتوت نمي كند، نه تنها مثل خانم برومند (کارگردان شهرموشها 2 ) یا آقای توحیدی (فیلمنامه نویس شهر موشها 2)، که آقای آشپزباشی شهرموشها را کشته اند، شخصیت هایش را  نمي كشد، بلکه تازه تر و سرحال تر هم نگهشان داشته و به تعدادشان هم افزوده است.

البته ایده ی بالا رفتن سن قهرمان های کودکی ما مثل کپل و دم باریک و وضع و روز کنونی آنها در شهر موشها (2)  ایده ی محشری است ولی از دست رفته است.

حضور آنها فرعی است. و ماجراها را بچه های آنها رقم می زنند. و این تعمدی است که در فیلم اتفاق افتاده است. و حتما پیش فرض نویسنده و فیلمنامه نویس هم این بوده که بچه های امروز حتا جوانان متولد اواخر دهه ی 60 و دهه ی 70 با شخصیت های نوستالژیک مدرسه ي موشها، رابطه ی حسی خاصی ندارند و به همین دلیل ضمن ایجاد حضور حاشیه ای بعضی از آنها در شهر موشها (2) برای کشاندن متولدین دهه های 40 و 50 و 60 به سینما، تمرکزشان برای جلب و جذب مشتریانی با رده های سنی بسیار پایین تر بوده است تا در قسمت های بعدی سری سازی این فیلم، فروش فیلم تضمین شده باشد. و توجه نکرده اند که نسل ما را از دست می دهند. نسل ما که خاطرات خوبمان را به فرزندانمان منتقل کرده ایم و علاقه ی اصلی فرزندانمان به این موشها را با خرید "مدرسه ي موشها" و "شهر موشها (1)"  ما خواسته ایم که ماندگار شود.

اما عوامل اصلی فیلم، از نسل ما گذشته اند و پا روی خاطرات و آرزوهای ما گذاشته اند و آنهمه ایده های بکری که می توانست شخصیت های دوست داشتنی کپل و دم باریک و دم دراز و خوشخواب و ... را در کنار فرزندانشان از حاشیه در بیاورد و برای ما و بچه هایمان، جذابتر کند، تبدیل کرده اند به بی خیالی، بی کاری و بی انگیزگی مفرط نهفته در نسل قدیمی تر موشها، که تیر خلاصی شده به ما که به امید مرور خاطرات خوبمان راهي سينما شديم.......

 

 

 


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

بازدیدکنندگان

در حال حاضر 68 میهمان و بدون عضو در حال بازدید از سایت هستند

آگهی متنی

   مسئولیت نوشته ها به عهده ی خود نویسنده است و سایت مرور هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد

مهرآوران

 هاست  ، دامنه ، طراحی سایت 

HTTP://MEHRAVARAN.COM

  


 بیست داستان کوتاه از ۱۶ تن از داستان نویسان معاصر

یتhttp://www.epubfa.ir/?p=79

 

 زنان داستان نویس ایران در سایت امازون

با ترجمه امیر مرعشی

https://www.amazon.com/Alive-Kicking-collection-Contemporary-Iranian/dp/1544022727/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1488605449&sr=8-1&keywords=mitra+dava

 

 

مرفی /  بکت / سهیل سمی / ققنوس

 

 

بالزن ها / محمد رضا کاتب / نشر ققنوس .هیلا

 

 

 

با عزیز جان در عزیزیه /  فرخنده اقایی / نشر ققنوس

 

رمان «چرا زن‌ها گریه می‌کنند» نوشته رُنه ژان‌کلو با ترجمه عظیم جابری
نشر افراز . 
 

 

مجموعه چهار جلدی شناختنامه ادبیات ایران

جواد اسحاقیان /  نشر نگاه

 

چرا اخرین درنا باز می گردد

شمس آقاجانی

 

اکواریوم شماره چهار / میترا داور / نشر اموت