Strict Standards: Declaration of fa_IRDate::calendar() should be compatible with JDate::calendar($format, $local = false, $translate = true) in /home/morourir/public_html/language/fa-IR/fa-IR.localise.php on line 0

Strict Standards: mktime(): You should be using the time() function instead in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 32

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 28

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 120

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 123

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 46

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 106
مرور :: ادبیات - سریا داودی حموله خوانش مجموعه « واژه های تُرد» مهدی خالدی راد
پنجشنبه, ۰۲ خرداد ۱۳۹۸

اخبار فرهنگی ایسنا

ایسنا

فرهنگی و هنری > ادبیات و کتاب

نمایش اخبار فرهنگی

خطا
  • خطا در بارگذاری اطلاعات فید

 

ـ

 

 

سریا داودی حموله

خوانش مجموعه « واژه های تُرد» مهدی خالدی راد

کدام دست/ عقربه ها را می چرخاند/ در ساعتی/ که سال هاست/ به خواب رفته/ دست ها/ به هم نمی رسند/ در عصری که قطر یخ ها/ عمیق تر از فاصله هاست./ شعرِ«سکون»

در مجموعه « واژه های تُرد» (1)مهدی خالدی راد زبان در خدمت ساختار معنایی است. آشنایی زدایی های مضمونی آمیخته به حس های نوستالژیکی است و مفاهیم انسانی و اجتماعی نقطه ی روشن شعرها محسوب می شود.

فرم و محتوا موازی هم هستند، معمولا فرم شعر ها متناسب با مضمون است. فضای عاطفی سبب برجستگی های تصاویر روایی می شود. شعرها ساختار متعارف دارند و ایجازهای کلامی در محوریت« عشق ـ مرگ» بازنمود برجسته ای دارند:

ـ واژه ها جان می گرفتند/ در هوای سرد و بارانی/ و جاری/ از سرانگشت کودک/ ترد و تازه/ چه آرام می گریست/ از شوق/ شبیه بخارآلود./ شعرِ«الفبا»

شاعر با نگاهی واقع گرایی و جزیی نگر، به مسائل فردی و اجتماعی پرداخت می کند.  سعی دارد مفاهیم نو را به بدنه ی شعر تزریق کند تا مفاهیم عامی نظیر عشق،مرگ، عاطفه، طبیعت،انسان را به تصویر بکشاند. در این روایت های خبری و گزارشی تناسب های لفظی  را رعایت می کند  و موجب ارتباط معنایی سطرها می شود. بیشتر با  برآیند عین و ذهن مضمون پردازی می کند و با ارجاعات بیرونی وابژه پروری  روایت  ها را از صافی ذهن و زبان می گذراند.

با تجربه گرایی  به سمت هست مندی های محسوس می رود و  با روایت نگری مخاطب را در گیر مضمون  می کند و با تک گویی و دیالوگ پروری  ظرفیت های بدیعی را وارد شعر می کند:

ـ غلت می خورد/ از فراز تپه ای/ که در من گم شده بود/ باد نشانی داد/ یاس زرد/ در همین نزدیکی ست./ شعرِ«یاس زرد»

هسته ی اصلی شعرها بر محور  زبان معنایی است ذهن شاعر درگیر مفاهیم انسانی و اجتماعی است،به طوری کهبا خلاقیت شگفتی های مفهومی را منتقل می­کند.

ساختار معنایی در خط روایی شکل می گیرد. در این ساختار گرایی حضور راوی قابل احساس است.    روایت های خطی در مداری حسی ـ مفهومی می چرخند.انسجام محور عمودی هم پیوند ساختار معنایی است:

ـ اسب و سوار/ بخت و ایده آل/ نثار ولع و سادگی/ همه/ از عمق فنجان/ چه آسان دریوزگی می کنند/ این عجوزه ها./ شعرِ«فنجان عمیق»

بار ساختاری  بر دوش تصاویر روایی است، هر سطر تکه هایی از ذهن و زبان شاعرند  که در محور تناقض های تقابلی قرابت ساختاری دارند. در این شعر های کوتاه ساختار زبانی و صراحت بیانی  در خدمت کلیت شعر است و این فرم بیشتر سبب برانگیخته شدن حس و عاطفه می شود.

ساختار زبان ساده است،اما سوژه های مختلط می باشد. در این وضعیت  هر دالی یک مدلول دارد.

گاه تصاویر روایی فراتر از زمانمندهای خطی است.  موقعیت متعارف  شعرها برگرفته مضمون های عام بشری می باشد که از هر زبانی شنیده می شود،نامکرر است.

این سطرهای حسی ـ مفهومی  از  احساس و عاطفه نشات می گیرند:

ـ کوچک بودیم/ با پاهایی/ در کفش بزرگترها/ بزرگ شدیم/ کفش های کوچک/ چه دلی می برند/ از ما/ به دنیای کودکی./ شعرِ«کفش های کودکی»

در مجموعه ی « واژه های ترد» مهدی خالدی راد  به طرح مفاهیم عامی نظیر کودکی، عشق،تنهایی، زندگی و مرگ می‌پردازد.

ساده گویی رکن اصلی شعرهاست،به طوری که شاعر بیشتر دغدغه های چه گفتن ها را دارد. شعرها به لحاظ محتوا و مضمون  متنوع هستند. در همین تک ساحتی و تک محوری، انسجام ساختاری شعرها بارز است.

 

پی نوشت:

1-    واژه های ترد، مهدی خالدی راد،نشر هم آواز،چاپ اول 1394

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اضافه کردن نظر

بازدیدکنندگان

در حال حاضر 50 میهمان و بدون عضو در حال بازدید از سایت هستند

آگهی متنی

   مسئولیت نوشته ها به عهده ی خود نویسنده است و سایت مرور هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد

مهرآوران

 هاست  ، دامنه ، طراحی سایت 

HTTP://MEHRAVARAN.COM

  


 بیست داستان کوتاه از ۱۶ تن از داستان نویسان معاصر

یتhttp://www.epubfa.ir/?p=79

 

 زنان داستان نویس ایران در سایت امازون

با ترجمه امیر مرعشی

https://www.amazon.com/Alive-Kicking-collection-Contemporary-Iranian/dp/1544022727/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1488605449&sr=8-1&keywords=mitra+dava

 

 

مرفی /  بکت / سهیل سمی / ققنوس

 

 

بالزن ها / محمد رضا کاتب / نشر ققنوس .هیلا

 

 

 

با عزیز جان در عزیزیه /  فرخنده اقایی / نشر ققنوس

 

رمان «چرا زن‌ها گریه می‌کنند» نوشته رُنه ژان‌کلو با ترجمه عظیم جابری
نشر افراز . 
 

 

مجموعه چهار جلدی شناختنامه ادبیات ایران

جواد اسحاقیان /  نشر نگاه

 

چرا اخرین درنا باز می گردد

شمس آقاجانی

 

اکواریوم شماره چهار / میترا داور / نشر اموت