Strict Standards: Declaration of fa_IRDate::calendar() should be compatible with JDate::calendar($format, $local = false, $translate = true) in /home/morourir/public_html/language/fa-IR/fa-IR.localise.php on line 0

Strict Standards: mktime(): You should be using the time() function instead in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 32

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 28

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 120

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 123

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 46

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 106
مرور :: ادبیات - معرفی مجموعه (شعر آدم از کدام فصل به زمین افتاد) سروده فرناز جعفرزادگان اکبر اکسیر
پنجشنبه, ۰۲ خرداد ۱۳۹۸

اخبار فرهنگی ایسنا

ایسنا

فرهنگی و هنری > ادبیات و کتاب

 

 

 

 

 

 

معرفی مجموعه (شعر آدم از کدام فصل به زمین افتاد) سروده فرناز جعفرزادگان
اکبر اکسیر

(توپی که در هیچ دروازه ای گل نمی کارد )


"شعرهای فرناز جعفرزادگان از جمله مجموعه شعرهایی است که مربوط به دوره ی پیشا اینترنتی است و به قولی روی تک تک شعرها اندیشه ای خاص سایه انداخته است. "  
  شیوع شبکه های اجتماعی ، وبلاگ نویسی و شبگردی های اینترنتی و...انبوهی از جماعت کنجکاو را به نوشتن و لایک زدن مشغول داشته است . تشویق های مجازی به رشد شعر مجازی دامن زده است و شعر مجازی گروه بیشماری از کاربران را شاعر کرده است . حال در بین این همه شاعر مجازی آنچه بیش از همه در معرض تهاجم است واقعیت شعر امروز است که هیچ ضابطه ای و رابطه ای را بر نمی تابد . منتقد امروز شعر دیگر مثل همکاران دهه چهلی خود نمی توانندبا متراژ وزن و موسیقی و صور خیال و استعاره و زبان به شعر نمره دهند امروز هر کس  هر نوع سخن را با هر فرم و سلیقه ای در معرض دید دیگران قرار می دهد نه سر دبیری منضبط بر ستون و صفحه شعر نشریات حکمرانی دارد نه ناشر سخت گیری بر سر نوشت کتاب سایه انداخته است . هر کس بافته های خود را ازتولید به مصرف می رساندو این مصرف کننده دیگر دوست و همسایه یا مشترک فلان مجله نیست بلکه در سپهر جهانی در گوشه و کنار کره زمین هر کس قادر به خواندن و نظر دادن است . اینجاست که دیگر نمی توانیم شاعر جان شیفته را متوجه این واقعیت تلخ نماییم که شعر امروز هم با تمام بی نظمی ، نظم دارد .
(آدم از کدام فصل به زمین افتاد) شعرهای فرناز جعفرزادگان از جمله مجموعه شعرهایی است که مربوط به دوره ی پیشا اینترنتی است و به قولی روی تک تک شعرها اندیشه ای خاص سایه انداخته است   این شعرها هذیان یک شبگرد اینترنتی نیست برای توجه دوستان و گروه و دسته ای خاص حروف چینی نشده اند شعرهای این مجموعه شعر زنانه نیست جنسیت از ورای این واژه ها مشخص نشده و شاعر به عنوان یک خبر نگار -شاعر عمل کرده و ما را با زخم های شهر شب زده و اجتماع گیج آشنا می سازد :

درختان دو طرف اتوبان
به کوتاهی راه 
می اندیشند  
اما
راه ها همچنان بی تفاوت 
در آغوش هم 
دراز کشیده اند

او شاعر دلتنگی هاست . مسافر جاده های دور دست شعر ،به دنبال چراغ روشن ستاره ای او در لابلای این مجموعه پنهان شده است تا صدای آزادی را به اوج کبوتر برساند :
آ
زادیم 
به آزادی ی پرنده
وقتی 
وسعت پرواز 
تنها آسمانی ست 
که در قفس
آواز می خواند
.............

گاهی 
دلتنگی 
قدم می زند
و با کلمه 
از پلکان حرف 
پایین 
می آید
تا ازلبهای من 
اعتراف بگیرد
شاعر نیستم
اما هر شب
دلتنگی ام را 
                 برای ماه تعبیر می کنم

شاعر این مجموعه خود را پشت سر هیچ شاعری پنهان نکرده است . او چشم و گوش این کره ی مظلوم است از زوال محیط زیست تا تباهی اطلاق جامعه را رصد می کند نگران فردای انسان معاصر است بی شعارو شب زدگی معمول به سعادت بشر می پردازد

در زمینی که چمن
لگد کوب بازیکنان می شود
و سوت داور
پیروزی را نشانه 
جنگ
توپی ست
که در هیچ دروازه ای
گل نمی کارد

شعرهایی  در این مجموعه آمده است که در صورت تداوم می تواند اثر انگشت و صدای مستقل شعر امروز باشد :
بالا می رود 
کلاغ از من
بالا بالا
می افتد از تن
چرخ می زند در چشم 
تالانه شود در مردمک
و چرخش چشم ها را 
تا سیاه چالِ آسمان 
بدوزد
....................

آن سوی پنجره
باغی ست
که نفس می کشد
در بارش برگ

و جهان
مشکوک است
به گنجشک هایی
که حرف ندارند
و به پاییز 
که رنگ ها را 
جارو می کشد

...................................

ما امضاییم 
خط می خوریم در خود
گاهی امضا
طناب داری می شود
که سرنوشت را 
در خود
خفه می کند

......................................

تمام راه 
کرگدنها
پوستِ خواب را کشیدند
کرگدنهایی 
که خطوط را گم کردند
و تو 
همرنگ آنها پوست انداختی
خواب پرید
تنها
کرگدنی کوچک 
درکف دستم جا مانده بود

شعر امروز به زبانی گستاخ ، متفاوت ، نو  نیازمند است تا گوش های کلیشه را بتاراند و چشم های تکرار را به چشم اندازی تازه بکشاند . برای رسیدن به شعر موعود باید دوره انتقال روزگار اینترنت را پشت سر گذاشت به آرامش بدوی انسان های اولیه رسید آنگاه از زبان رود و پرنده و درخت صدای ناب آدمیزاده را فریاد زد

    اکبر اکسیر شهریور 1

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اضافه کردن نظر

بازدیدکنندگان

در حال حاضر 66 میهمان و بدون عضو در حال بازدید از سایت هستند

آگهی متنی

   مسئولیت نوشته ها به عهده ی خود نویسنده است و سایت مرور هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد

مهرآوران

 هاست  ، دامنه ، طراحی سایت 

HTTP://MEHRAVARAN.COM

  


 بیست داستان کوتاه از ۱۶ تن از داستان نویسان معاصر

یتhttp://www.epubfa.ir/?p=79

 

 زنان داستان نویس ایران در سایت امازون

با ترجمه امیر مرعشی

https://www.amazon.com/Alive-Kicking-collection-Contemporary-Iranian/dp/1544022727/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1488605449&sr=8-1&keywords=mitra+dava

 

 

مرفی /  بکت / سهیل سمی / ققنوس

 

 

بالزن ها / محمد رضا کاتب / نشر ققنوس .هیلا

 

 

 

با عزیز جان در عزیزیه /  فرخنده اقایی / نشر ققنوس

 

رمان «چرا زن‌ها گریه می‌کنند» نوشته رُنه ژان‌کلو با ترجمه عظیم جابری
نشر افراز . 
 

 

مجموعه چهار جلدی شناختنامه ادبیات ایران

جواد اسحاقیان /  نشر نگاه

 

چرا اخرین درنا باز می گردد

شمس آقاجانی

 

اکواریوم شماره چهار / میترا داور / نشر اموت