Strict Standards: Declaration of fa_IRDate::calendar() should be compatible with JDate::calendar($format, $local = false, $translate = true) in /home/morourir/public_html/language/fa-IR/fa-IR.localise.php on line 0

Strict Standards: mktime(): You should be using the time() function instead in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 32

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 28

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 120

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/helper/vvisit_counter.php on line 123

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 46

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/morourir/public_html/plugins/system/vvisit_counter/vvisit_counter.php on line 106
مرور :: ادبیات - كنكاش فلسفي به داستان علي رشوند
سه شنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

اخبار فرهنگی ایسنا

ایسنا

فرهنگی و هنری > ادبیات و کتاب

 

 

 

 

 

 

 

كنكاش   فلسفي به داستان

 علي رشوند

 

فيلسوفان  داستان را چگونه مي نگرند؟ ازنگاه فيلسوفان  چه چيز داستان مهم است ؟ فيلسوفان  چه نوع داستاني را مي پسندند؟داستان عامه پسند يا خاص ؟.آيافيلسوفان   مانند خوانند گان ، لذت داستان را تجربه مي كنند ؟ آيا براي فيلسوف خود داستان  اهميت دارد  يا حوادث ، شخصيت ها و تيپ هاي داستان ؟ فيلسوفان  طرف كدام يك را مي گيرد ؟ آغاز و پايان داستان براي فيلسوف چطورمطرح ميشود ؟ آيا فيلسوف مانند يك منتقد ادبي دغدغه آغاز و  پايان بندي خوب داستان را دارد؟ يك فيلسوف اگر داستاني را بخواند دنبال چه چيزي است ؟ به عنوان مثال آيا سرنوشت گل محمد  در داستان كليدر براي يك فيلسوف مانند جميع منتقدان و اديبان  مهم است ؟ اين كه چرا موفق بوده است ؟ يا نبوده است ؟ و  سرنوشت زال محمد در تنگسير صادق چوبك ؟ و هزاران نمونه داستان كه نوشته شده است ؟

 

نقد فلسفي به اندازه نقد ادبي مهم است .نقد ادبي به خود داستان ، داستان در بستري كه اتفاق افتاده است .برشي از يك واقعيت ، سروكار دارد. جذابيت متن ، فراز و فرود داستان ، تيپ و شخصيت هاي داستان ،آغاز و پايان داستان ، ايهام در داستان و ده ها فاكتور ادبي ديگر  بررسي ميشود. در نقد ادبي مي توانيم به لحاظ فن ادبي درباره داستان شناخت كسب كنيم .

 

اما نقد فلسفي داستان، هيچ گاه  درحد يك داستان خاص  فروكش نمي كند؟   يك فيلسوف با كليت داستان سروكار دارد؟ سوالاتي از اين قبيل : منشا داستان چيست ؟  چرا انسان داستان مي نويسد؟ مبناي شروع داستان چه مي تواند باشد ؟  انسان در داستان چگونه مطرح مي شود ؟ لحظات در داستان چگونه است ؟ مخاطب داستان كيست ؟ واقعيت در داستان ها چگونه است ؟ آيا خيروشر در داستان ها مثل خير وشر در عوالم زندگي انساني است ؟ داستانها چه  نوعي اند ؟ مدرن يا پست مدرن ؟ اثباتگرا يا پسا اثباتگرا ؟  فيلسوف دربرابر داستانهاي  رئال و سو رئال چه مواضعي دارد ؟ به كدام سمت و سو تمايل دارد؟

 

ديگر اينكه داستانهاي فلسفي بسياري نوشته مي شود  آيا مي توانند دغدغه فلسفي فيلسوفان را توصيف كنند؟ مفاهيم پراصالتو غني " وجود ،ازليت  عدم   ماهيت  ممكن الوجود ....."در داستان ها چه جلوه دارند ؟  چگونه مطرح مي شوند ؟ دراين يادداشت جهت اجتناب از كلي گويي  به دو داستان فلسفي از دو فيلسوف ايران زمين اشاره مختصري مي كنم مطلب مفصل را به يادداشتهاي دوم و سوم مي سپارم داستان حی بن یقظان كه  شمه ای از احوال ابسال و سلامان است كه  توسط ابوعلي سينا  نوشته شده است . یکی از شیرین ترین و عمیقترین داستانهای فلسفی عالم اسلام است. و داستان فلسفي "قصه االغربه الغريبه " توسط شيخ شهاب الدين سهرودي  نوشته شده است .هردو مبناي خوبي براي تحليل انتقال مفاهيم  فلسفي مدنظر اين دو فيلسوف تاثيرگذار هستند .دراين نوشتار سوالاتي كه مطرح مي شوند  اين است كه آيا  ابن سينا و سهرودي در انتقال مفاهيم فلسفي در داستان هايشان موفق بوده اند ؟ آيا   شيخ الرئيس و سهرودي  درارائه مفاهيم فلسفي در كتابها و  مقالاتشان   موفق ترند  يا در داستانهاي  " حي بن يقظان - زنده بيدارش  و قصه الغربه الغريبه " اين ها سوالاتي است كه دريادداشتهاي بعدي به آن اشاره خواهم كرد .

 

مطلب آخر  اينكه از ميان انواع  داستان ميني مال، كوتاه و بلند و رمان كدام يك براي انتقال موضوعات فلسفي مناسب تراست .؟ 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اضافه کردن نظر

بازدیدکنندگان

در حال حاضر 38 میهمان و بدون عضو در حال بازدید از سایت هستند

آگهی متنی

   مسئولیت نوشته ها به عهده ی خود نویسنده است و سایت مرور هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد

مهرآوران

 هاست  ، دامنه ، طراحی سایت 

HTTP://MEHRAVARAN.COM

  


 بیست داستان کوتاه از ۱۶ تن از داستان نویسان معاصر

یتhttp://www.epubfa.ir/?p=79

 

 زنان داستان نویس ایران در سایت امازون

با ترجمه امیر مرعشی

https://www.amazon.com/Alive-Kicking-collection-Contemporary-Iranian/dp/1544022727/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1488605449&sr=8-1&keywords=mitra+dava

 

 

مرفی /  بکت / سهیل سمی / ققنوس

 

 

بالزن ها / محمد رضا کاتب / نشر ققنوس .هیلا

 

 

 

با عزیز جان در عزیزیه /  فرخنده اقایی / نشر ققنوس

 

رمان «چرا زن‌ها گریه می‌کنند» نوشته رُنه ژان‌کلو با ترجمه عظیم جابری
نشر افراز . 
 

 

مجموعه چهار جلدی شناختنامه ادبیات ایران

جواد اسحاقیان /  نشر نگاه

 

چرا اخرین درنا باز می گردد

شمس آقاجانی

 

اکواریوم شماره چهار / میترا داور / نشر اموت